Opłata eksploatacyjna – co to takiego
Mieszkańcy co miesiąc otrzymując druczki do wpłat za mieszkanie zastanawiają się na pewno co kryje się pod pojęciem „opłata eksploatacyjna”. Generalnie, są to koszty związane z utrzymaniem nieruchomości i ich obsługą. Składają się na nie:
1. Koszty administrowania m.in.:
- amortyzacja środków trwałych
- koszty utrzymania działu DZZ ( płace , narzuty na płace (ZUS), odpis na fundusz socjalny dozorców, konserwatorów, administratorów, inspektorów nadzoru, działu rozliczeń wody i ciepła ,utrzymanie pomieszczeń biurowych ul. Paczkowskiego i os. Jagiellońskie 29 – remonty i media komunalne, ryczałty samochodowe, delegacje, szkolenia, ubezpieczenie mienia,
- sprzątanie klatek schodowych ( w budynkach, w których lokatorzy zgodzili się na sprzątania klatek przez firmę zewnętrzną),
- opłaty pocztowe, telefoniczne
- obsługa prawna,
- wynagrodzenia Rady Nadzorczej,
- wynagrodzenia samorządu mieszkańców.
- Koszty Zarządu m.in.:
- płace, narzuty na płace (ZUS), odpis na fundusz socjalny pracowników
administracji ogólnej ( Zarząd, dział księgowości, ekonomiczny, inwestycji,
sprzątaczki)
- koszty utrzymania pomieszczeń biurowych ( biurowiec ul. Budowalnych 2)-
remonty, media komunalne, ubezpieczenie mienia,
- materiały biurowe, druki, opłaty pocztowe, telefoniczne, usługi informatyczne, ryczałty samochodowe, podróże służbowe, szkolenia, amortyzacja.
- Koszty konserwacji bieżącej i materiałów m.in.:
- opłaty za dyżury PEC w sezonie grzewczym, elektryczne, wodno-kanalizacyjne,
- materiały do konserwacji, opłaty za usługi zlecane firmom konserwacyjnym: stolarskim, instalacyjnym, elektrycznym za naprawy, np. drzwi, okien, instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, odpowietrzanie grzejników, wymiana termozaworów itp.,
- paliwo, piasek, sól, worki na śmieci, środki czystości, narzędzia.
- Energia elektryczna – koszty energii w częściach wspólnych budynku ( klatki
schodowe, korytarze piwnic, oświetlenie zewnętrzne) ,energia w węzłach cieplnych
( refundowana przez PEC), oświetlenie garaży.
- Opłaty bankowe – prowizje za prowadzenie konta bankowego oraz koszty pokrycia przez Spółdzielnię prowizji od wpłat gotówkowych lokatorów.
- Ubezpieczenie budynków od odpowiedzialności cywilnej, ognia i innych zdarzeń losowych – części wspólne, pojazdy.
- Podatek od nieruchomości i opłata za wieczyste użytkowanie terenu płacone od części wspólnych oraz od lokali nie wyodrębnionych.
- Pozostałe koszty m.in.:
- koszty transportu i remontów samochodów,
- przeglądy techniczne budynków( instalacji elektrycznej, gazowej odgromowej, wentylacyjnej, spalinowej),
- czyszczenie kominów i przewodów wentylacyjnych,
- koszty odczytów co. – pokrywane z opłat za c.o.,
- koszty odczytów wodomierzy radiowych,
- konserwacja terenów zielonych i odśnieżanie,
- koszty regulacji prawnych gruntów i notarialne związane z wykupem gruntów.
- Odpis na fundusz remontowy.
- Koszty
działalności kulturalno – oświatowej – utrzymanie klubu, modelarni, płace
obsługi, imprezy dla dzieci i dorosłych. (dz)