25 maja 2024 r., Imieniny: Grzegorza, Magdy, Marii Magdaleny
List polustracyjny dotyczący przeprowadzonej lustracji Gnieźnieńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej za okres od 1.01.2009r do 31.12.2011r

List polustracyjny dotyczący przeprowadzonej lustracji Gnieźnieńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej za okres od 1.01.2009r do 31.12.2011r

 

Zgodnie z umową zawartą w dniu 27 czerwca 2007 roku między Związkiem rewizyjnym Spółdzielni Mieszkaniowych RP w Warszawie, a Gnieźnieńską Spółdzielnią Mieszkaniową w Gnieźnie, w dniach od 16 lipca do 17 września 2012 roku przeprowadzona przez Związek lustracja pełna działalności Spółdzielni za okres od 01.01.2009 roku do 31.12.2011 roku.

Przedmiotem lustracji były następujące zagadnienia:

11 Organizacja Spółdzielni.

- statut Spółdzielni oraz wewnętrzny system normatywny (kompletność i poprawność merytoryczna regulaminów),

- działalność organów Spółdzielni,

- struktura organizacyjna służb etatowych Spółdzielni.

12 Stan prawny gruntów będących we władaniu Spółdzielni (i budynków z nimi związanych oraz racjonalność ich wykorzystania).

13 Sprawy członkowskie i dyspozycja lokalami.

14 Gospodarka zasobami mieszkaniowymi:

- stan ilościowy oraz estetyczno – porządkowy i techniczny budynków i ich otoczenia,

- koszty i przychody gzm oraz prawidłowość ustalania opłat za używanie lokali,

- gospodarka lokalami użytkowymi, ze szczególnym uwzględnieniem lokali wynajmowanych,

- terminowość wnoszenia opłat przez użytkowników lokali i windykacja należności Spółdzielni,

- treść umów o usługi komunalne i ich realizacja (wodno-kanalizacyjne, wywóz śmieci, ciepło).

15 Gospodarka remontowa w zasobach mieszkaniowych:

- nadzór techniczny i ustalanie potrzeb remontowych, ze szczególnym uwzględnieniem działań energooszczędnych,

- akumulacja środków finansowych a remonty,

- tryb doboru wykonawców robót remontowych, treść zawartych umów i ich realizacja.

16 Gospodarka finansowa:

- stan funduszów, wielkość wolnych środków finansowych i sposób ich wykorzystania, efektywność zaangażowania finansowego Spółdzielni w zakup akcji lub udziałów w innych podmiotach gospodarczych,

- rozliczanie kosztów ogólnych Spółdzielni,

- obsługa spłaty kredytów mieszkaniowych,

- terminowość regulowania zobowiązań finansowych Spółdzielni (podatki, ZUS, PFRON),

- dochodzenie należności Spółdzielni, w tym dotacji budżetowych,

- rozliczenia finansowe z członkami z tytułu wkładów.

17 Ocena realizacji przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Lustracja nie obejmowała badań sprawozdań finansowych Spółdzielni w rozumieniu art. 88a Prawa spółdzielczego jak również weryfikacji rozliczeń kosztorysowych.

Ustalenia lustracji wynikają ze stwierdzonych faktów na podstawie przedłożonych lustratorom dokumentów oraz wyjaśnień złożonych przez pracowników Spółdzielni.

W szczególności ustaleniom lustracji służyły:

- dokumentacja pracy organów samorządowych Spółdzielni,

- dokumenty członkowskie,

- dokumentacja nadzoru technicznego nad zasobami i dokumentacja dotycząca wykonanych remontów,

- dokumentacja i ewidencja finansowo księgowa,

- plany gospodarczo-finansowe.

Ustalenia lustracji zostały zawarte w protokóle lustracji, który łącznie z niniejszym listem polustracyjnym stanowi integralną całość. Protokół lustracji został podpisany przez Zarząd Spółdzielni bez zastrzeżeń.

Poprzednia lustracja została przeprowadzona przez Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP w 2009 roku i obejmowała całość działania Spółdzielni w latach 2006 – 2008. Ocena działalności Spółdzielni wraz z wnioskami zawartymi w liście polustracyjnym Związku była przedstawiona Walnemu Zgromadzeniu Członków w 2010 roku, które jednak nie podejmowało uchwał w tym zakresie.

W okresie objętym lustracją Spółdzielnia działała w oparciu o statut uchwalony w 2003 roku, ze zmianami wprowadzonymi w 2004 i 2006 roku. Statut ten został dostosowany do wymogów znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych uchwałą Zebrania Przedstawicieli Członków z dnia 23.10. 2009r. i wpisany do KRS w dniu 11.03.2010 roku.

Ostatnie zmiany statutu wraz z jego tekstem jednolitym zostały uchwalone 26 kwietnia 2011 roku i zarejestrowane w KRS.

Spółdzielnia posiada także szereg unormowań wewnętrznych o charakterze regulaminowym wynikających z postanowień statutu i jej potrzeb. Unormowania te są kompletne i poprawne merytorycznie. Wskazane jest jednak dokonanie analizy treści regulaminów uchwalonych we wcześniejszym okresie pod kątem ich zgodności z aktualnym stanem prawnym.

Lustracja nie wykazała uchybień bądź nieprawidłowości w zakresie częstotliwości, terminowości i sposobu zwołania grup członkowskich i Zebrań Przedstawicieli Członków w 2009 roku oraz Walnych Zgromadzeń, które odbyły się w 2010 i 2011 roku. Dokumentacja przebiegu obrad tych organów jest kompletna i właściwie przechowywana.

Rada Nadzorcza zgodnie z zakresem swoich statutowych kompetencji zajmowała się najważniejszymi sprawami związanymi z działalnością Spółdzielni, a w szczególności wypełnianiem funkcji kontrolno-nadzorczej. Również sposób dokumentowania pracy tego organu i podejmowania uchwał nie budzi zastrzeżeń.

Statutowymi organami (od 2011 roku) są także Samorządy Mieszkańców, których działanie było zgodne z postanowieniami statutu i regulaminu.

W okresie objętym lustracją Zarząd kierował bieżącą działalnością Spółdzielni jako podmiotu gospodarczego, podejmował decyzje zgodnie z kompetencjami statutowymi, które zostały właściwie udokumentowane. Tryb zwoływania posiedzeń zarządu, obradowania i podejmowania uchwał był zgodny z wymogami regulaminowymi.

Uchwalona przez Radę Nadzorczą struktura organizacyjna Spółdzielni zapewnia warunki prawidłowej realizacji jej zadań jako podmiotu gospodarczego.

Dokumentacja pracownicza jest kompletna i prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, a zasady organizacji pracy i wynagradzania normują stosowne regulaminy.

Funkcjonujący w Spółdzielni system kontroli gospodarczej i ochrony mienia nie budzi zastrzeżeń w aspekcie przyjętych rozwiązań oraz sposobu ich realizacji.

Spółdzielnia prowadzi różnorodne formy działalności społeczno-kulturalnej, która jest finansowana z opłat wnoszonych przez członków oraz przychodów własnych tej działalności.

Z ustaleń lustracji wynika, iż stan uregulowania prawnego gruntów pozostających we władaniu Spółdzielni umożliwił bieżącą realizację przez Spółdzielnię wniosków członków o ustanowienie odrębnej własności lokali. Według stanu na dzień 31.12.2011 roku status odrębnej własności posiadały 2.823 lokale.

Badania dotyczące spraw członkowsko-mieszkaniowych wykazały prawidłowość działań Spółdzielni w tym zakresie. Zastrzeżeń nie budzi także sposób prowadzenia dokumentacji członkowskiej oraz wymaganych Prawem spółdzielczym rejestrów.

W okresie objętym lustracją Spółdzielnia zakończyła realizację 12 garaży w Gnieźnie na osiedlu Łokietka.

Zasady prowadzenia tej inwestycji, poprawność jej przygotowania, tryb doboru wykonawców, treść zawartych umów i ich realizacja, zasady finansowania oraz rozliczeń były przedmiotem poprzedniej lustracji, która nie wykazała nieprawidłowości działań spółdzielni w zakresie przygotowania inwestycji i jej realizacji.

Przeprowadzony w czasie lustracji selektywny przegląd zasobów mieszkaniowych wykazał, iż są one utrzymane w ogólnie dobrym stanie estetyczno-porządkowym oraz technicznym – możliwym do ustalenia w trakcie wizualnego przeglądu.

Z ustaleń lustracji wynika, że godnie z wymogami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Spółdzielnia prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości ewidencję i rozliczenie przychodów i kosztów eksploatacji oraz ewidencję przychodów i wydatków funduszu remontowego.

W latach 2009-2011 działalność Spółdzielni w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi zamykała się niedoborem przychodów w stosunku do poniesionych kosztów wynoszącym: 553.755,-zł. 966.356,-zł i 742.325,-zł

W działalności gospodarczej, e wszystkich latach badanego okresu, Spółdzielnia osiągała dodatnie wyniki finansowe wynoszące netto:

- w 2009 roku - 1.194.381,35zł,

- w 2010 roku - 990.252,57zł,

- w 2011 roku – 2.155.110,67zł.

Decyzje o sposobie rozdysponowania tych nadwyżek w poszczególnych latach podejmował najwyższy organ Spółdzielni.

Według stanu na dzień 31.12.2009 roku zaległości w opłatach za używanie lokali mieszkalnych wyniosły 2.262.808,-zł., co stanowiło 6,9% rocznego wymiaru opłat, a na koniec 2011 roku wskaźnik tych zaległości wzrósł do 7,4%.

W odniesieniu do należności od lokali użytkowych wskaźnik zadłużeń w opłatach na koniec 2009 roku wynosił 4,7% rocznego wymiaru opłat od tych lokali, a na koniec 2011 roku wskaźnik ten wzrósł do 6,2%, a należności z tytułu użytkowania garaży na koniec 2011 roku stanowiły 2,4% rocznego wymiaru opłat.

Wprawdzie występujący poziom zaległości w opłatach jest niższy od przeciętnego w spółdzielniach mieszkaniowych jednak znaczący udział zaległości długoterminowych w ogólnej kwocie zadłużeń wskazuje na konieczność dalszej intensyfikacji prowadzonych działań windykacyjnych.

Lustracja nie wykazała nieprawidłowości w gospodarce lokalami użytkowymi, a w zawartych umowach najmu interesy Spółdzielni zostały zabezpieczone.

Także umowy z dostawcami usług komunalnych i innych usług związanych z eksploatacją zasobów są kompletne, a ich postanowienia w zakresie ochrony interesów Spółdzielni nie budzą zastrzeżeń poza umowami, które zostały opisane w protokóle lustracji.

W badanym okresie Spółdzielnia przeprowadziła okresowe przeglądy stanu technicznego zasobów. Wyniki tych przeglądów były podstawą ustalenia potrzeb remontowych, które były uwzględniane w rocznych, rzeczowo-finansowych planach remontów.

W spółdzielni przestrzegane są wymogi art. 62 Prawa budowlanego w zakresie przeprowadzania kontroli stanu technicznej sprawności instalacji budynków. Kontrole te były przeprowadzane w zakresie i z częstotliwością określoną Prawem budowlanym, a ich wyniki zostały odnotowane w książkach obiektu budowlanego, prowadzonych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Poniesione przez Spółdzielnię nakłady na roboty remontowe w wysokości:

- 5.675.363,14zł w 2009 roku,

- 4.091.767,60zł w 2010 roku

- 7.299.074,17zł w 2011 roku

Zostały sfinansowane środkami zakumulowanymi na funduszu remontowym, którego saldo na koniec 2011 roku wyniosło 9.568.685,96zł.

Roboty remontowe w zasobach Spółdzielni realizowane były przez obcych wykonawców, którzy zostali wyłonieni w procedurach określonych normami wewnętrznymi Spółdzielni; prace o mniejszym zakresie rzeczowo-finansowym oraz bieżące naprawy były realizowane siłami własnymi Spółdzielni.

Umowy zawarte z obcymi wykonawcami zapewniały należytą ochronę interesów Spółdzielni poprzez postanowienia określające m. innymi kary za złą jakość lub nieterminowe wykonanie prac.

Zastrzeżeń nie budzi realizacja tych umów, jak również sposób dokumentowania i rozliczania robót remontowych oraz sprawowanie nadzoru nad wykonanymi pracami.

Spółdzielnia posiada wystarczająco określone podstawy normatywne jej gospodarki finansowej.

Ewidencja księgowa Spółdzielni prowadzona była na bieżąco w oparciu o Politykę Rachunkowości i Zakładowy Plan Kont dostosowany do wymogów ustawy o rachunkowości, a także terminowo i prawidłowo sporządzono sprawozdania finansowe. Sprawozdania te były poddane badaniu przez biegłych rewidentów, zatwierdzane przez najwyższy organ Spółdzielni i złożone w uprawnionych instytucjach.

Lustracja nie wykazała nieprawidłowości działań Spółdzielni w zakresie gospodarki kasowej, rozliczeń z członkami z tytułu wkładów oraz rozliczeń z bankiem z tytułu spłaty kredytów mieszkaniowych i należnych odsetek, co potwierdzają wyniki kontroli przeprowadzanych przez PKO BP SA.

Ogólna sytuacja finansowa Spółdzielni w badanym okresie umożliwiała bieżące regulowanie zobowiązań o charakterze publiczno-prawnym oraz wobec dostawców robót i usług.

Spółdzielnia posiadała także wolne środki finansowe zdeponowane na terminowych lokatach bankowych uzyskując dodatkowe przychody z tytułu oprocentowania, które zostały przeznaczone na finansowanie jej statutowej działalności.

Na tle ustaleń zawartych w protokole lustracji oraz oceny niniejszego listu polustracyjnego pożądane byłoby, aby organa samorządowe Spółdzielni rozważyły podjęcie następujących działań:

1. Dokonać analizy treści unormowań wewnętrznych pod kątem pełnej zgodności ich postanowień z wymogami znowelizowanego statutu i obowiązującego stanu prawnego.

2. Zintensyfikować działania w zakresie zwiększania skuteczności windykacji zaległości w opłatach za używanie lokali.

3. Kontynuować działania zmierzające do dostosowania umów na usługi wodnokanalizacyjne i dostawę ciepła do zgodności z obowiązującymi przepisami, a także doprowadzić do uzupełnienia umów opisanych w protokóle o postanowienia dotyczące bonifikat i kar za złą jakość bądź niewłaściwe świadczenie usług.

Przedstawiając powyższe Związek informuje, iż z art. 93 § 4 Prawa spółdzielczego, wnioski z przeprowadzonej lustracji winny być przedstawione przez Radę Nadzorczą najbliższemu Walnemu Zgromadzeniu, które ich rozpatrzenie powinno skwitować stosowną uchwałą.

Uprzejmie prosimy o powiadomienie Związku o sposobie realizacji ww. wniosków.

 

PREZES ZARZĄDU

Jerzy Jankowski

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem